Baggrund
Af den politiske konstitueringsaftale bag det nye Byråd fremgår det:
Der skal udarbejdes en ny skolestruktur med fokus på nærvær, synlig ledelse og inddragelse. Forslag til struktur skal udarbejdes i samarbejde med forældre, elever, medarbejdere og ledere. Koblet til en ny skolestruktur skal der arbejdes med, hvordan børn med særlige behov får den bedst mulige hjælp inden for rammerne.
Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid og Idræt igangsætter et arbejde med fokus på, hvordan udviklingen på skole- og fritidsområdet kan spille sammen med det ønskede fokus på nærvær, synlig ledelse og inddragelse.
Arbejdet vil tage afsæt i et bredt involverende samarbejde med forældre, elever, medarbejdere og ledere på området for at sikre, at den videre udvikling af skole- og fritidsområdet inddrager perspektiver og viden fra såvel brugere, medarbejdere og øvrige aktører på området. Parterne vil i processen i fællesskab drøfte udfordringer på skole- og fritidsområdet og mulige justeringer, som kan gøre en positiv forskel ude på skolerne.
Metode
Med det overordnede fokus at sikre skole- og fritidsområdet de bedste forudsætninger for at kunne leve op til de nationale og kommunale mål for skoleområdet vil udviklingen af området tage afsæt i en bred involverende proces.
Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid og Idræt vil samarbejde tæt med relevante centre, herunder særligt Center for Børn, Unge og Familier (BUF) og Center for Økonomi og Ejendomme (ØE).
Centeret vil facilitere en bred involverende proces med det formål at styrke samarbejdet om udviklingen af skole- og fritidsområdet.
Den involverende proces skal sikre at perspektiver og ønsker fra forældre, elever og øvrige aktører på området bliver vigtige input i det videre udviklingsarbejde.
Samarbejdet om udviklingen af skole- og fritidsområdet vil bl.a. kigge på at udfolde de politiske pejlemærker: nærvær, synlig ledelse og inddragelse.
Ud over de politiske pejlemærker skal arbejdet med udviklingen af skole- og fritidsområdet også have et fokus på at understøtte og udvikle almenområdet, så alle børn så vidt muligt kan gå i skole i sit eget nærmiljø og være en del af fællesskabet der. Det betyder også, at der kigges på hvordan specialtilbuddene er organiseret, om de nuværende tilbud dækker elever med særlige behov som eksempelvis særligt begavede elever, elever med ordblindhed mv.